fredag den 18. juli 2014

Fald-selv-i-søvn-på-eget-værelse-kampen!

Vi har i laaaang (for lang) tid udsat den kamp, som alle forældre må gennemføre på et eller andet tidspunkt - nemlig kampen, som gør det muligt for barnet at falde i søvn på sit eget værelse, i sin egen seng!
Men lige nu er tidspunktet rigtigt og vi står midt i udfordringen. 
Som forberedelse til projektet, har jeg (hvorfor er det altid mødrene?!) brugt en del tid på at læse om diverse gode råd og erfaringer. Jeg har erfaret, at der både findes HÅRDE og MINDRE HÅRDE tilgange til opgaven. Og jeg KAN IKKE anvende den hårde - at lade Olivia græde sig i søvn indtil hun forstår budskabet!

Men som altid, når jeg som mor søger efter hjælp, ja så endte jeg også denne gang i NETSUNDHEDSPLEHERSKE Helens varetægt. 

Jeg har lånt bogen "SÅDAN FÅR DU DIT BARN TIL AT SOVE" af nogle gode venner og dette med stor succes. Bogen giver ikke SVARET eller OPSKRIFTEN, men den giver mig som mor en indsigt i hvad søvn handler om. Som eksempel kan nævnes følgende:
- Hvilke søvnfaser gennemgår børn og hvorfor vågner de ofte?.
- Vigtigheden i at læse dit barn - hvornår er barnet træt KIG PÅ DET OG IKKE KLOKKEN! 

Læsningen gav mig virkelig blod på tanden og NU er vi i gang. Vi startede i mandags og jeg synes det går OVERRASKENDE GODT! 

FOR AT STARTE HVOR DER HELE BEGYNDTE:
Olivia startede med at sove mellem Peter og jeg - i sin lift eller bare på en madras.
Hernæst sov hun i sin vugge ved siden af min seng og dernæst kom hun i sin egen seng i soveværelset.
Da Olivia var 6mdr kom hun på sit eget værelse - det gik godt. Herefter var hun syg MANGE gange og det gav os udfordringer - også om natten. Derfor kom hun ind imellem os igen og herefter kom hun aldrig tilbage.
Jeg har i en længere periode holdt Olivia i hånden til hun sov og hun er blevet RASENDE hvis Peter ville putte hende. Denne seance har taget mellem 5min og 2 timer og det har kørt i et varieret forløb - vi vidste altså aldrig, om det blev en kort eller lang aften! 
Når Olivia så var faldet i søvn, ja så kunne hun vågne alt fra 0-20 gange på en aften/nat.

HVAD GØR VI OG HVAD VIRKER FOR OS?

1. Vi har for det første flyttet Olivias seng på hendes værelse og gjort det lidt hyggeligt derinde.
2. Vi snakker meget om hvad der nu skal ske - også om dagen sætter vi ord på den nye situation og Olivia snakker meget med om det.
3. Vi sidder hos Olivia det meste af tiden, men går lidt til og fra og igen SÆTTER ORD PÅ "nu går mor lige ud og tisser"
For os handler handler det første skridt om, at hun skal falde i søvn uden at holde mig i hånden. Vi siger derfor til hende (MANGE GANGE) "Tag katten i hånden")
4. Jeg fortæller hende en historie hver aften inde i hendes seng - historien er en gannengang af de ting der er sket i løbet af dagen og hun ELSKER DET!
5. Hvis hun snakker, rejser sig op osv, så forlader vi værelset (vi giver hende selvfølgelig muligheden for at ligge sig ned først)
6. Vi prøver at skiftes - også selvom hun KUN vil have sin mor. Peter går altid ind til hende, når hun IKKE er ked af det - i håb om at give hende en positiv oplevelse - netop det kan vi mærke bliver bedre og bedre.
7. De to sidste dage er jeg gået inden hun er faldet i søvn - hun registrerer jeg går og brokker sig - jeg siger at jeg skal et eller anden og hun er endt med selv at falde i søvn!

Første dag tog det 1,5 timer, de to næste dage 30 min, i går tog det 40min og igen i dag 30min.

Jeg er virkelig positivt overrasker over, st det ikke har taget længere tid hver afteb - troede det ville blive et helvede! Håber det fortsætter.

Her kan I se vores dejlige soveværelse som igen er VORES! Dejligt med lidt plads. 
Læg forresten mærke til det nye sengetøj, som jeg har vundet i en konkurrence hos design_addicted på instagram. Hun har det fedeste stil og er tilmed en skøn personlighed - følg med. Sengetøjet er fra Normann Copenhagen og er super lækkert!
Konkurrencen var et samarbejde med Barkshop og design_addicted





Ingen kommentarer:

Send en kommentar